فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

لاویج روستای نمونه گردشگری؟ ! آری یا خیر

لاویج روستای نمونه گردشگری؟ ! آری یا خیر

روستای نمونه گردشگری به محدوده جغرافیایی اطلاق می شود که در آن، یک یا چند جاذبه یا مجموعه ای از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد که این امر انگیزه ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود. با توجه به وجود آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی در نقاط مختلف دهستان لاویج، می توان در این حوزه با انجام اقدام هایی شایسته، به موفقیت های بزرگی دست یافت، اما لازمه تحقق این امر ایجاد زیرساخت ها و حفظ این آثار است. دهستان «لاویج» از توابع شهرستان نور  اگر چه به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در سال های اخیر مطرح شده است، اما با توجه به ایجاد نشدن زیرساخت های لازم ، انتخاب و معرفی آن به عنوان یک «هدف گردشگری» به اقتصاد این منطقه و ساکنان بومی آن کمک چندانی نکرده است.

آنچه که به عنوان پایه و مبنای رشد و توسعه توریسم روستایی جذابیت هایی را برای گردشگران و سرمایه گذاران این بخش به وجود می آورد شامل زیرساخت های ابتدایی مانند راه ارتباطی مطمئن ، تامین آب شرب سالم ، دسترسی به برق و گازرسانی می باشد. دهستان لاویج علی رغم اینکه زمان زیادی از ظهور و مطرح شدن آن به عنوان منطقه نمونه گردشگری می گذرد در هر چهار مورد ذکر شده در بالا دچار مشکلات عدیده ای است. مشکلاتی که مردم و اهالی منطقه را سردرگم و کلافه کرده است تا چه رسد به توریسم و گردشگر. بنابراین جا دارد تا مسئولان امر توجه اساسی به مقوله زیر ساخت تورسیم در این منطقه زیبا و بکر داشته باشند و در این راستا گام های اساسی عملی برداشته شود نه در قالب طرح و پیشنهاد که در طول این مدت کم نبوده و هیچ نفعی برای منطقه و مردم ان نداشته است. این عوامل گفته شده در بالا جزء بدیهی  ترین و پیش پا افتاده ترین زیرساخت های توسعه گردشگری روستایی هستند در حالی که بحث های مربوط به IT و مخابرات و ارتباط های الکترونیکی امروز مطرح می شود. در هر حال به نظر می رسد آنچه در مورد منطقه لاویج در زمینه منطقه نمونه گردشگری مطرح شده است بیشتر به شوخی شبیه باشد چرا که این منطقه حتی نیاز های اولیه و ابتدایی یک روستا را هم ندارد.

 اما تقویت گردشگری روستایی با توجه به موقعیت منحصر به فرد دهستان لاویج امری ضروری است.
ولی لازمه آن تقویت زیرساخت هایی همچون راه ارتباطی با امنیت بالا ، آب سالم و بهداشتی و گازرسانی و ... می باشد . زیر ساخت هایی که عملاً باید در منطقه وجود داشته باشد نه در روی کاغذ و یا در قالب بخشنامه و مصوبه. به امید روزی که این منطقه به رشد و شکوفایی واقعی خود دست یابد.

در ادامه علاوه بر مشکلات زیر ساختی فوق برخی از مشکلات و تنگناهای منطقه و راهکارهای برون رفت از آن ذکر خواهد شد.

کمبود امکانات، گردشگران را فراری می دهد

 

  این مشکل در راستای همان توضیحات بالا قابل ارزیابی است که شامل آب و برق و گاز و امکانات رفاهی می شود و همچنین نقش اقامتگاه ها و سرویس های بهداشتی را نیز باید به آن افزود. در این زمینه ها در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای صورت گرفته است ولی با شرایط مطلوب فاصله دارد.

 

گردشگری روستایی منبع مهم درآمدی روستاییان

گردشگری روستایی، گزینه ای برای چند بعدی کردن اقتصاد روستاهاست، اما آن چه در موفقیت طرح های گردشگری روستایی اهمیت به سزایی دارد، همکاری وسیع و نزدیک جامعه روستایی و مسئولان محلی و منطقه ای است. توانایی جامعه در جذب گردشگر، توانایی ما در ترغیب گردشگران به اقامت طولانی تر و دیدار دوباره از محل، تبلیغات مثبت و توانایی تورگردانان در معرفی منطقه و ایجاد شبکه اطلاع رسانی شامل نشانه گذاری راه های منطقه، تهیه نقشه ها و بروشورهای مناسب از راه ها و نقاط با اهمیت و اقدام های دیگری که باعث شود تا گردشگران به راحتی مسیر خود را پیدا کنند، از عوامل کلیدی موفقیت در این زمینه به شمار می رود.

راهکارهایی برای توسعه گردشگری روستایی

احداث اقامتگاه هایی با ویژگی های بومی و سنتی و مرمت آثار و ابنیه تاریخی و استفاده از آن ها به عنوان اماکن پذیرایی و استراحتی، تهیه و عرضه خوراک های محلی و سنتی، برقراری ارتباط مثبت بین فعالیت های گردشگری و جذب مشارکت مردم و نهادهای غیردولتی از جمله شوراهای اسلامی و دهیاری ها برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری روستایی می تواند در این عرصه بسیار مؤثر باشد. نبود زیرساخت ها به ویژه نبود راه های استاندارد و به تبع آن مشکلات رفت و آمد، نبود امکانات رفاهی در روستاها، را می توان از مهم ترین موانع رونق بخش گردشگری روستایی عنوان کرد ایجاد موزه های مردم شناسی و هنرهای سنتی، ایجاد بازارچه های سنتی برای فروش کالاهای سنتی و گیاهان دارویی و برگزاری جشنواره هایی برای گیاهان دارویی و غذاهای محلی را از جمله پیشنهادهایی برای رونق هر چه بیشتر گردشگری می باشند.

مرهمی بر درد بیکاری جوانان منطقه

توسعه صنعت گردشگری که اقتصاددانان آن را سومین پدیده اقتصادی پویا و رو به رشد پس از صنعت نفت و خودروسازی می دانند، به عنوان نیاز اساسی مطرح است و بررسی موانع توسعه این صنعت در مناطق مختلف ضرورت دارد. در هر روستای هدف گردشگری، ویژگی ها و شاخص های طبیعی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیربنایی خاصی وجود دارد که فعالیت های گردشگری از این ویژگی ها تأثیر می پذیرد. توسعه صنعت گردشگری نه تنها باعث افزایش درآمد اهالی مناطق هدف گردشگری می شود، بلکه فرصت های شغلی زیادی را به وجود می آورد و رشد اقتصادی را موجب می شود. با توجه به این که یکی از دغدغه های مسئولان معضل بیکاری است، از طریق سرمایه گذاری در این بخش می توان از حجم این دغدغه ها کاست؛ چون گردشگری به طور مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال زایی بالایی دارد که بخش عمده ای از آن هم در زمره مشاغل پایدار است.

تدابیری برای توسعه گردشگری در «لاویج»

  یکی از بهترین روش ها برای رشد و توسعه گردشگری در دهستان لاویج ایجاد یک تعاونی گردشگری در سطح روستا و مشارکت مردم محل در آن  می باشد . این کار می تواند انگیزه و فعالیت اهالی منطقه را در هر چه بهتر کردن روستا برای ورود گردشگران به دنبال داشته باشد.

بخش خصوصی وارد شود

اما مهم ترین و اساسی ترین بخش در زمینه کیفیت گردشگری در سطح منطقه عدم ورود بخش خصوصی می باشد در این زمینه باید نهاد های دولتی مرتبط با گردشگری و مسئولان امر زمینه را برای ورود سرمایه گذاران فراهم سازند کاری که در منطقه خلاء اساسی در این زمینه مشاهده می شود.

 در نهایت می توان گفت در زمینه قابلیت های طبیعی و محیطی دهستان لاویج از مناطق نمونه و منحصر به فرد می باشد ولی در مورد هر آنچه که به انسان و فعالیت های او مربوط می شود دچار کمبود های اساسی است. بنابراین جز با برنامه ریزی و همت و تلاش مردم و مسئولان منطقه نمی توان انتظار شکوفایی و بارور شدن پتانسیل های گردشگری منطقه را داشت.

منبع: وبلاگ لاویج


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد