فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

- قابلیت های طبیعی لاویج در بخش توریسم

مقاله - قابلیت های طبیعی لاویج در بخش توریسم

1-   قابلیت های طبیعی لاویج در بخش توریسم

       فضای یک محیط طبیعی، مهم ترین منظره برای همه اکوتوریست ها می باشد و فعالیتهای ترجیحیشان قدم زدن و پیاده روی هستند. ویژگی های دیگری که یک اکوتوریست را از دیگران، متمایز می سازد، تمایلشان برای مکان های بدون ازدحام، سرزمین مسکون و رام نشده، یادگیری درباره محیط و فرهنگ طبیعی می باشند(Shriver,2005: 33). این گروه از قابلیت ها به اندازه کافی در منطقه مورد مطالعه وجود دارند. مهم ترین این قابلیت ها عبارتند از:

جنگل : مهمترین انگیزه ای که امروزه جهانگردان را به دیدار از جاذبه های طبیعی تشویق و ترغیب می کند حس کنجکاوی توریست های کاوشگر در شناخت و مطالعه گونه های گیاهی و جانوری نایاب و ذخایر طبیعی است که موجب افزایش و قدردانی عمیق تر آنان از طبیعت می شود که در نهایت حس حفاظت و حراست از محیط های طبیعی را در آنان برانگیخته و تقویت می کند( سازمان حفاظت محیط زیست، 1377).

     جنگل های شهرستان نور14% از جنگل های استان مازندران را با مساحتی بالغ بر 92534 هکتار و با گونه های غالب جنگلی راش، بلوط، افرا، توسکا، انجیلی و لرگ را به خود اختصاص داده است. در بخش مرتع نیز این شهرستان با 23% از کل مراتع استان مساحتی بالغ بر 211655 هکتار را به خود اختصاص داده است( اداره منابع طبیعی استان مازندران، منابع اینترنتی) و در این میان دهستان لاویج12/8 درصد جنگل های نور را با مساحت 66/7515 هکتار و 5/0 درصد مراتع نور را به خود اختصاص داده است و نکته جالب این که بیش از 80% درصد منطقه لاویج را عرصه های جنگلی تشکیل می دهند( سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، 1381).

         منطقه مورد مطالعه در زمینه قابلیت های گردشگری در این عرصه از توان بسیار بالایی برخوردار است. در مطالعات میدانی توسط نگارنده 19 مورد از استراحتگاههای جنگلی که بیش از همه مورد استفاده گردشگران قرار می گیرند و از زیبایی خاصی برخورداراند مورد شناسایی قرار گرفت. از معروفترین این نقاط می توان به استراحتگاههای جنگلی اَسیونک[1]، نومه[2]، چلیک بِن[3]، بهار سرا ، ایتلبن[4]، کنسکبن[5]، اَلاش[6] و ....اشاره کرد.

     بدون تردید ، ارزش های تفریحی و توریستی جنگل ها امر روشنی است که نیاز به برهان ندارد، ولی جنگل های لاویج با وجود امکانات شگرف و کم نظیر، از نظر بهره برداری های توریستی و تفریحی بسیار ضعیف و منحصر به پارک های جنگلی حواشی جاده ها و بیشه زار ها می باشد. نبود تجهیزات، خدمات و مدیریت، نبود دسترسیهای مناسب، مهمترین عوامل عدم بهره برداری های تفریحی و توریستی از جنگل های منطقه است.

  آبگرم معدنی لاویج : پیچیدگی شرایط زندگی در دوران کنونی که موجب بروز انواع ناتوانی های جسمی و روحی در نیروی کار جامعه شده، دستیابی به راهکارهای مناسب برای رفع این تنگناها با کمترین هزینه را در دستور کار برنامه ریزان امور اجتماعی قرار داده است. یک راه حل مطلوب برای برخورد با این مشکلات روزافزون، توسعه جهانگردی سلامتی  [7] است. جهانگردی سلامتی، بویژه در مناطق دارای ویژگی های طبیعی شاخص، امکان توسعه دارد. تجربه نشان داده است که مناطق دارای چشمه های آب معدنی و آبهای گرم، مناسبترین فضا را برای توسعه جهانگردی سلامتی فراهم می سازد(ضرغام، 1383: 71-72).          

        منطقه مورد مطالعه ، دارای 5 آبگرم به نام های آبگرم لاویج ، شفا، بی بنو[8]، ایران زمین و فیل سنگی می باشد که همگی آنها در فاصله نزدیک به هم در سمت شرق لاویج قرار گرفته اند. در طراحی ساختار این مناطق برای هر سن و سلیقه ای از فواید درمانی آبهای معدنی تا احساس سکوت دره های خوش آب و هوا و انواع سرگرمی ها، چیزی برای استفاده یافت می شود در واقع، محیط مصفا و طبیعی اطراف این گونه چشمه ها مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت ، تسکین بحران های روحی و پریشانی های روانی به شمار می رود.  ایجاد تاسیسات زیربنایی لازم، تامین امنیت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست که در بسیاری موارد نیازمند تصویب قوانین و مقررات صریح و روشن نظارتی و کنترلی در هر یک از این زمینه ها است، بهره وری بهینه از این مناطق را میسر می سازد. این همه با طراحی مسیرهای پیاده روی، ایجاد فضاهای عاری از ترافیک و آلودگی هوا، علاوه بر رژیم غذایی سالم و انرژی بخش، فعالیت پزشکان متخصص و تاسیسات اقامتی دارای خدمات مطلوب، به این گونه مناطق جلوه ای بهشت گونه می بخشد( ضرغام،1383: 74 ). قرار گرفتن آبگرم معدنی، یکی از قابلیت های گردشگری دهستان مورد مطالعه می باشد.



[1] - Asionak                                                                                           

[2] - numeh

[3] - Chelik e ben

[4] - Iteleben

[5] - Keneskeben

[6] - Alash

[7] - Health tourism

[8] - Bibenoo

 بخشی از مقاله وحید کیانی با عنوان

ارزیابی قابلیت های گردشگری روستایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد