فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

نمونه هایی از جشن ها و اعیاد در منطقه لاویج : آداب و رسوم محلی

  نمونه هایی از جشن ها و اعیاد در منطقه لاویج : آداب و رسوم محلی

 

   مراسم گهواره بستن کودک : از آنجایی که رسم و رسومات عروسی همه جایی است از تکرار آن خود داری می کنم وبه رسم گهواره بستن (گاهره ونی)می پردازم.بعد از تولد فرزند ،مادر عروس برای کودک لباس ،کمد ،اسباب بازی وتمام وسایل لازم برای پوشش و زندگی از بدو تولد تا 7سالگی را محیا می کند و به دختر ودامادش هدیه می کند به همراه یک گهواره که در روز سوم تولد فرزند همه خویشاوندان وآشنایان جمع می شوندو کودک را در گهواره می بندند و روی گهواره گردو می شکنند تا کودک درد دندان نگیرد و برای کودک دعا می کنند تا از زلزله ، رعد و برق ،طوفان و سرو صدای پدر و مادر نهراسد ودر آخر اقوام و بستگان پول ،طلا وهدایایی به کودک میدهند . در شب پنجم تولد نیز پدر و ماد عروس به همه اقام وبستگان  ولیمه می دهند .

   چهارشنبه سوری : در چهار شنبه هفته آخر سال که مراسم چهار شنبه سوری (به زبان مازندرانی پدرام سروش) برگذار می شود زنان روستا همگی جمع می شند وصبح دوز چهار شنبه آشی درست می کنند که در آن از هفت نوع ترشی از جمله آب انار ،آب ازگیل ،آب آلوچه ،گوجه سبز،سرکه ،آب نارنج وآب لیمو استفاده می کنند و به آن آش هفت ترشی می گویند و هم خودشان می خورند و هم بین اهالی روستا پخش می کنند . هنگام غروب هم جشن می گیرند و برای خود و خانواده ها یشان آرزوی خوشبختی می کنند و از روی آتش می پرند .

  *جشن دیگر جشن تیرماه سیزده شو است که  مخصوص مازندرانی ها می باشد ودر اواسط آبان ماه بر گزار می شود. در این شب کو دکان و نوجانان به خانه های اهالی رفته  ودست مال پرت می کنند و خوراکی دریافت می کنند و برای دختر و پسر هایی که تاه عقد کردند مادر داماد برای عروسش لباس ،کفش، روسری ،هنا ، قندو لوازم دیگررا تهیه کرده و برایش می فرستد و در عوض مادر عروس نیزنان محلی ،آب دندان ،تخم مرغ پخته رنگ شده،شیرینی ومیوه به خانه داماد می فرستدو مادر داماد آنها را بین خویشاوندان وآشنایان پخش می کنند.

  *آیین سنتی 26عید ماه طبری هر سال در تاریخ 26تیر ماه شمسی که در بیشتر روستاهای مازندران از جمله لاویج برگزار می شود .به باور قدیمی در این روز فریدون پادشاه پیشدادی ،ضحاک ستمگر رادر دماوند به زنجیر می کشد ومردم لاویج در این روز کشتی لوچو بر گزار می کنند و به مصاف هم می روند و هر سال یک نفر از اهالی به همه شرکت کنندگان در مساقه ولیمه می دهند ودر آخر به برندگان جوایزی اهدا می شود.

   آداب ماه رمضان : ماه رمضان به ماه مبارک نام برده می‌شود چون ماه تهذیب نفس و اخلاق است و همه سعی دارند که با ادای فرایض دینی و برپایی نماز جماعت از ثواب این ماه بیشتر بهره مند شوند. در این ماه صله رحم را به جای آورده و به فقرا و محرومان و آشنایان افطاری می‌‌دهند.در شب‌های قدر و احیا که شب نزول قرآن است. درروضه خوانی کشته شدن علی شرکت کرده به سوگواری می‌‌پردازند زنان و مردان شب‌های قدر را احیا نگه می‌‌دارند تا صبح بیدار می‌‌مانند دعا می‌‌خوانند و قران، بر سر می‌‌گذارندودر این روزها نیز نذورات خود را بین مردم پخش می کنند .

   دندان سری : یکی از مراسم دوران کودکی مراسم دندان سری است که هم‌زمان با ظاهر شدن اولین دندان‌های طفل برگزار می‌شود. در این مراسم مادر کودک شیر برنج یا آشی که انواع حبوبات در آن وجود داشته باشد می‌‌پزند و کاسه‌ای از اش را به خانه فامیل‌ها و دوستان می‌‌دهد معمولا" رسم است که افراد هنگام پس دادن کاسه، هدیه‌ای مانند جوراب، روسری یا پول در آن می‌‌گذارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد