فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

مهم‏ترین دعا چیست؟ «اهدنا الصّراط المستقیم»


http://media.farsnews.com/Media/8507/ImageNews/850719/15_850719_L600.jpg

 


تنها دعایى که بر هر مسلمانى واجب است که آن را در واجب‏ترین اعمال خود - نماز - روزى ده مرتبه بگوید، دعاى «اهدنا الصّراط المستقیم» است؛

بنابراین، درخواست هدایت به راه مستقیم، مهم‏ترین دعاست.


آرى، در مقابل راههاى متعدّدى که در برابر انسان قرار دارد، (راه هوسهاى خود و دیگران، راه وسوسه‏هاى شیطان، راه نیاکان و پیشینیان، راه طاغوت‏ها، راه توقّعات و انتظارات این و آن و راه خدا و اولیاى او) انسان هر لحظه و براى هر چیزى باید از خدا استمداد جوید که او را به راه مستقیم هدایت کند.


راه مستقیم راه خدا و اولیاى خداوند و بندگان مخلص خداست.


براى اطمینان به راه خدا، باید پیرو و دنباله‏رو اولیاى خدا باشیم، چنانکه در زیارت جامعه مى‏خوانیم: هرکس به شما (اهل بیت) متوسّل شد، به خدا متوسّل شده است.

«مَن اعتصم بکم فقد اعتصَم باللّه» و در قرآن مى‏خوانیم: هرکس به خدا متوسّل شد به راه مستقیم هدایت شده است.

«و من یعتصم باللّه فقد هُدِىَ الى صراط مستقیم»( آل عمران، 101.)


در روایات، راه مستقیم، راه توحید، قرآن و فطرت سالم، معرفى شده است.(تفسیر نور، ج 1، ص 30.)


شکّى نیست که تقاضاى راه مستقیم حتى بر اولیاى خدا نیز لازم است؛ زیرا اولاً؛ ماندگارى در راه مستقیم، غیر از پیدا کردن راه مستقیم است. چه بسیار افرادى که به راه مستقیم هدایت مى‏شوند؛ ولى پایدار نمى‏مانند؛ یعنى بعد از ایمان، منحرف مى‏شوند. «آمنوا ثمّ کفروا...»(نساء، 137.)


ثانیاً؛ هدایت شدن نیز درجات و مراحلى دارد، همان‏گونه که نور ضعیف و قوى دارد، بنابراین افراد هدایت شده، باید به فکر هدایت برتر و بیشتر باشند. «زادهم هُدى»(محمّد، 17)


ثالثاً؛ ممکن است افرادى در بعضى امور در راه مستقیم باشند؛ ولى نسبت به مواردى در راه نباشند و لذا باید براى رسیدن به جامعیت راه مستقیم از خداوند کمک بخواهیم.

 مثلاً؛ انتخاب شغل، دوست، رشته تحصیلى، همسر، عقاید، عمل، اخلاق، رهبر، نماینده، چگونگى در آمد و مصرف آن، ستایش، انتقاد، محبت، قهر، صلح، جنگ، خوردن، قضاوت، انفاق، عبادت، اقتصاد، سیاست، روابط و در همه امور بدون الگوى صحیح و کامل نیست؛ لذا انسان نیاز به الگوى کامل و بدون نقص دارد که همان انبیا و اوصیا هستند.

 منبع:قرائتی


  •  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد