فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

با هر روشی نمی‌توان فیلم دینی تولید کرد


کوشکی با بیان این که دین بر سه محور اخلاق، باورها و شریعت استوار است که برای داشتن سینمای دینی اولین شرط ناقص نبودن این سه محور است، تصریح کرد: با هر روشی نمی‌توان فیلم دینی تولید کرد و این مرزبندی باید مشخص شود.
فیلم با اخلاق و مرزبندی مشخص، جشنواره رویش

به گزارش گروه اینترنتی رهروان ولایت به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، جشنواره فیلم کوتاه دینی( رویش) 9تا 13 آبان در سینما هویزه مشهد همراه با برگزاری نشست های تخصصی با موضوع نسبت دین و سینما با حضور حجت الاسلام خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، منصور ابراهیمی و محمد رجبی استاد دانشگاه و محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه به عنوان سخنران در این نشست ها حضور یافته و به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

یکی از دیگر از برنامه های جنبی فیلم کوتاه دینی(رویش) نشست نخبگان و اساتید حوزه با جواد شمقدری، معاون سینمایی کشور است که در این نشست نیز راهکارهای تعامل حوزه و سینما، پیگیری مطالبات رهبری از حوزه فرهنگ و ارشاداسلامی و انتقادات حوزه های علمیه از وضعیت موجود سینما و برنامه های سازمان سینمایی کشور بررسی شد.

اکران و نقد فیلم«بوسیدن روی ماه» ویژه حوزویان و خانواده‌های آنان از سوی دفتر طلاب حوزه هنری با هدف ترویج فیلم های ارزشی و حمایت از آثار فاخر دینی از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره است.

در این دوره از جشنواره 183 فیلم در بخش بین الملل از کشورهای استرالیا، کانادا، نروژ، هلند، ایتالیا، فنلاند، هند، لهستان ، بلژیک، امریکا، استونی، ترکیه، عراق و سوریه در بخش بین‌الملل جشنواره رویش حضور دارند و همچنین فیلم های بلند«بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان و «ملکه» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر در سینما هویزه مشهد اکران شد.

هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش این دوره در بخش های جوانه های رویش، بیداری اسلامی، مسابقه، فیلم مستند، داستانی و نگاه بر آثارتولیدی فیلم خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی برگزار شد.

منصور ابراهیمی، استاد دانشگاه در اولین نشست تخصصی بررسی نسبت دین و سینما با بیان این که در الگوسازی سینمای دینی نباید شتاب کرد، اظهار داشت: در واقع الگوبرداری از فیلم‌های ساخته شده یکی از آسیب‌های ساخت فیلم دینی است و دراین راستا بایستی به دنبال فکرهای بهتر و ایده های زیباتر بود.

وی درادامه به تبیین وضعیت سینمای کشوردر حوزه ساخت فیلم های دینی پرداخت و تصریح کرد: در واقع باید بتوان به یک تعریف کامل و جامع وعلمی از فیلم دینی دست یافت تا با ساختن فیلم های متعدد و کسب تجربه ضعف سینمای کشور دراین حوزه برطرف شود.

محمد رجبی در دومین نشست تخصصی جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با عنوان نسبت بین سینما و دین درابتدا به مقوله زیبایی شناسی روایی در قرآن پرداخت و اظهار داشت: زیبایی روایات قرآنی در بیان صحیح حقیقت نهفته است، به عبارت دیگر زیبایی در این است که انسان بتواند نسبتی با حقیقت دریافت کند.

رجبی با بیان این که حق بودن روایت کافی نیست، بلکه روایت مورد نظر باید حقیقتی را نیز بیان کند که هیچ‌گونه وابستگی و تعلقی به زمان و مکان نداشته باشد، تصریح کرد:  باید در ابتدا مبانی نظری سینمای دینی ارائه شده و سپس به جنبه عملی آن پرداخت، چراکه ممکن است انحراف ایجاد شود.

 حجت الاسلام مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیزدر  سومین نشست تخصصی «بررسی نسبت دین و سینما» با تأکید برنقش سینما در ترویج دین و تبلیغ باورها واعتقادات اظهار داشت: امروز ما در جبهه فیلمسازی دینی باید با تولیدات هنری ضربه های دشمن را خنثی کنیم.

تأثیر انکارناپذیر سینما در تعمیق بخشیدن به باورهای دینی

وی در ادامه با اشاره به تاثیر انکار ناپذیر سینما در تعمیق بخشیدن به باورهای دینی گفت: اگر فیلم سازان ما با نگاه اسلامی و دینی فیلم بسازند می توانند فرهنگ والای دینی را با همان غنا و مفهوم اصلی‌اش معرفی کنند.

وی با اشاره به قطع شبکه های برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی و هراس دشمن تصریح کرد: درواقع این موضع‌گیری دشمن نشان از مسؤولیت سنگین فیلم‌سازان در عرصه تبلیغ و ترویج  دین دارد.  

حجت الاسلام خاموشی با بیان این که امروز مفاهیم بلندی در حوزه‌های علمیه تولید شده است، خاطرنشان کرد: امروز باید در تبدیل این مفاهیم به فیلم‌نامه و سپس تولید اثر سینمایی تلاش صورت گیرد و تولیداتی مانند فیلم سینمایی«یه حبه قند» که نشانگر زندگی ایرانی و اسلامی است، افزایش یابد.

 کوشکی در بخش دیگر این نشست با ارائه دو دیدگاه متفاوت در رابطه با سینمای دینی به  تبیین هر کدام از این نظرات پرداخت و گفت: دین دارای  بر سه  محور اخلاق، باورها و شریعت  استوار است که برای داشتن سینمای دینی اولین شرط  ناقص‌نبودن این سه  محور است و باید اصول و احکام شرعی و همچنین اخلاقیات نیز در این حوزه هم در جلوی صحنه و هم در پشت صحنه رعایت شود.

وی با اشاره به رواج تولیداتی در قالب سینمای معناگرا آن ‌را سینمای معنوی و دینی به روایت مسیحی دانست و اظهار داشت: با هر روشی نمی‌توان فیلم دینی تولید کرد و این مرزبندی باید مشخص شود و فقط داشتن چند نشانه دینی در فیلم، به معنای دینی بودن آن نیست.

کارگاه آموزشی پویا نمایی بهرام عظیمی، کارگردان مطرح حوزه انیمیشین نیز همزمان با سومین روز از برگزاری هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در سالن هویزه مشهد برگزار شد.

گفتنی است، جشنواره فیلم کوتاه رویش 9تا 13 آبان در سینما هویزه مشهد برگزار شد.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد