فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

این روزها هوا، هوای زیارت است(محرم)


قم - خبرگزاری مهر: امسال نیز به مناسبت ماه محرم در سراسر کشور خیمه هایی به وسعت هستی گسترده شد و بیرق‌های عزا تا سقف آسمان قد برافراشتند، داربست‌های عزا در شهرها برافراشته شدند و دل‌های عاشقان عاشورایی شد. به گزارش خبرنگار مهر، صدای زنگ کاروانی به گوش می‌رسد و محرم می‌آید تا خاطره پیروزی خون بر شمشیر را باز به نسل آدمی یادآور شود، محرم می‌آید تا بار دیگر چشم‌های غبارگرفته از روزمرگی‌هایمان ببارند و اندکی از سوز تلخ‌ترین خاطره تاریخ را بکاهد. دوباره خیمه‌ای به وسعت هستی گسترده شد و بیرق‌های عزا تا سقف آسمان‌ها قد برافراشتند تا مهمان سفره شهیدی شویم که تشنگی بشریت را پایان می‌دهد. سیاهپوشان حسین فاطمه به خود ببالند که صادق آل محمد(ص) بشارت داده است، هر کس خدا برایش خیر بخواهد محبت حسین (ع) و شوق زیارت او را در دلش می‌گذارد. آری این روز‌ها هوا، هوای زیارت است و دل، بی‌تابی‌هایش را امانی نمی‌یابد، مگر زیر خیمه سیدالشهداء (ع).

332401_orig.jpg

کربلا! پیامبر مهربانی‌ها فرمود: تو پاک‌ترین بقعه روى زمینی و از بساط هاى بهشتی، دل ما را هم این محرمی هوایی خودت کن، ببر آنجا که قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است، شهیدانى که به فرموده علی (ع) نه شهداى گذشته و نه شهداى آینده به پاى آن می‌رسند.

کربلا! چگونه تاب آوردی آن همه بی‌رحمی را و چه خوش ‌بویى اى خاک، حیدر کرار در وصف تو اینگونه لب به سخن می‌گشاید که در روز قیامت قومى از تو به پا خیزند که بدون حساب و بى‌درنگ به بهشت روند.

کربلا! تو بهترین فرزندان پیامبر خاتم را در آغوش گرفتی و برای زائرانت، ثواب حج مقبول در رکاب پیامبر (ص) را وعده دادند و فرموده‌اند: زائر حسین (ع) از گناهانش بیرون مى‌آید مانند روزى که مادرش او را‌ زاده است.

دوباره باید روضه‌ها را مرور کرد، رزم آوری اصحاب پا به رکاب حسین (ع)، رجز خوانی قاسم بن الحسن (ع)، جوشنی که به اندام اکبر نمی‌خورد، خودنمایی ستاره‌ای شش ماهه بر دستان خورشید، شیرانی که به میدان می‌روند تا خاطرات رزم حیدر را زنده کنند، قبولی توبه حُر وقتی حرمت نام زهرا (س) را نگه می‌دارد، دلهر‌های کودکانی که سپاهیان بی‌شمار کوفی را می‌شمارند، علمداری که چشم‌های تیرخورده‌اش به تماشای برادر باز می‌شود، پریشانی‌ها خواهری که مانده است با تنهایی لاله‌های حسین (ع) چه کند و دختری که بهانه پدر جانش را می‌رباید.

616624_orig.jpg

باز مادران کودکان شیرخوار خود را علی اصغر می‌کنند و در گهواره حسینیه‌ها و دسته‌های عزا، با لالایی نوحه خواب می‌کنند .

دوباره منبر‌های موعظه برپا می‌شود و کتیبه‌ها هم مثل صد سال گذشته‌‌ همان شعر زیبای محتشم که باز این چه شورش است که در خلق آدم است را فریاد می‌زنند.

دوباره زیارت ناحیه مقدسه در محرم، خواندن دارد آنگه که هم صدا می‌شوی با مهدی فاطمه (س) واینگونه سلام‌های ناب را از زبان امام عصر (عج) به محضر کبریایی سیدالشهداء تقدیم می‌کنی.

سلام بر کسی که خداوند شفا را در تربت او قرار داد.

سلام بر کسی که دعا زیر گنبد او مستجاب است.

سلام بر فرزند زمزم و صفا، سلام بر آن پیکر به خون غلتیده، سلام بر او که ملائک آسمان بر او گریستند.

سلام بر گریبان‌های چاک چاک، سلام بر لبان خشکیده، سلام بر جان‌های بلا رسیده، سلام بر خون‌های جاری، سلام بر اعضای قطعه قطعه، سلام بر سرهای بر فراز نی.

217563_orig.jpg

سلام بر آنکه شاهرگش بریده شد، سلام بر آن مدافع بى یاور، سلام بر آن محاسن به خون خضاب شده، سلام بر گونه خاک آلود....

سلام بر تو اى مولاى من و برفرشتـگانى که بر گرد بارگاه تو پر مى کشند و اطراف تربتـت جمع شده‌اند و در آستان تو طواف مى کنند و براى زیارت تو وارد مى‌شوند.
................
مهدی بخشی سورکی

معنای امام غایب چیست؟!


امام زمان
مقدمه

خداوند متعال از آغاز تاریخ بشر برای هدایت انسانها برنامه ای هدفمند را ترتیب داده است که با ارسال پیامبران و کتب آسمانی این هدایت را شروع نموده است پس از بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ارسال کتب آسمانی به پایان رسید اما پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به مشیت الهی دوازده معصوم از اهل بیت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) ادامه دهنده وظایف و مسئولیت های او گردیده اند. بر این اساس هدف از نصب امام، هدایت مردم و رهبری امت اسلامی است. حال چگونه ممکن است امام در حال غیبت به سر برد و از دسترس مردم دور باشد؟ در این صورت چه کسی مسئولیت های امامت را انجام می دهد؟! آیا خود امام نمی تواند مسئولیت های امامت را انجام دهد؟! و در این صورت آیا اساساً وجود امام غایب فائده ای هم برای مردم دارد؟! ...

 

امامت در غیبت!

در پاسخ به پرسش هایی از این دست باید دانست که اساساً غیبت امام به معنای عدم حضور امام نیست بلکه غیبت به معنای عدم ظهور و پنهان بودن امام است. به این ترتیب امام مطلقاً از میان مردم نمی رود بلکه برپایه ی روایات فراوان حضرت مهدی (عج) در میان مردم حضور می یابد و در محافل و مجالس شیعیان شرکت می کند و در ایام حج نیز در میان خیل بی شمار حاجیان مناسک حج را انجام  می دهد.

برخی از انیباء و اولیای الهی نیز برای مدتی کوتاه یا طولانی از دسترس مردم به دور و در حال غیبت به سربرده اند در حالی که همچنان منصب نبوت آنان تداوم داشته است. برای مثال موسی (علیه السلام) برای مدت چهل روز از بنی اسرائیل غایب شد. همچنین حضرت یونس (علیه السلام) نیز برای مدتی در شکم ماهی گرفتار آمد ولی در هر حال پس از دوران غیبت دوباره به سوی امت خویش بازگشته و عهده دار منصب نبوت و هدایتگری مردم بودند. از این رو غیبت به تنهایی دلیل عزل امام یا نبی از منصب الهی خویش نمی تواند باشد

غیبت یعنی ....

غایب بودن امام عصر (عج) به این معناست که عموم مردم حضرت (عج) را نمی شناسند و از هویت او آگاهی ندارند. گرچه در همین میان نیز برخی از شیعیان خالص حضرت را می شناسند و با او مراوده و ارتباط دارند. بنابراین امام با حضور خویش در میان مردم منشأ آثار و برکات فراوانی می گردد هر چند عموم مردم از تشخیص آن ناتوان باشند.

 

خورشید پشت ابر!

خواص شیعیان که به محضر امام زمان (عج) شرفیاب می شوند و از نور هدایت او بهره می گیرند خود واسطه های انتقال فیض وجود امام (عج) به سایر مردم هستند. بدین ترتیب حضرت مهدی (عج) در دوران غیبت نیز عهده دار وظایف امامت بوده و امت از فیض وجود وی بهره مند می گردند هر چند این بهره مندی در مقایسه با دوران ظهور امام (عج) محدودتر است. امام در دوران غیبت در روایات تشبیه به خورشید پشت ابر شده است که بر زمین می تابد و زمین از نورش ولو پشت ابر بهره مند می گردد. جابربن عبدالله انصاری از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرسید: آیا شیعه در دوران غیبت از وجود قائم (عج) منتفع می گردد؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: أی والذی بعثنی بالنبوة إنهم لینتعغون به ویستضیئون بنور ولایتة فی غیبته کانتفاع الناس بالشمس و إن جلّتها السّحاب، آری سوگند به کسی که مرا به نبوت برانگیخت شیعیان در دوران غیبت به وجود قائم (عج) منتفع و از نور ولایتش بهره مند می شوند آن گونه که مردم از خورشید بهره می برند هر چند که ابر آن را پوشانده باشد.

غایب بودن امام عصر (عج) به این معناست که عموم مردم حضرت (عج) را نمی شناسند و از هویت او آگاهی ندارند. گرچه در همین میان نیز برخی از شیعیان خالص حضرت را می شناسند و با او مراوده و ارتباط دارند. بنابراین امام با حضور خویش در میان مردم منشأ آثار و برکات فراوانی می گردد هر چند عموم مردم از تشخیص آن ناتوان باشند

سابقه ی غیبت اولیای الهی!

از این دلایل و موارد گذشته باید دانست که برخی از انیباء و اولیای الهی نیز برای مدتی کوتاه یا طولانی از دسترس مردم به دور و در حال غیبت به سربرده اند در حالی که همچنان منصب نبوت آنان تداوم داشته است. برای مثال موسی (علیه السلام) برای مدت چهل روز از بنی اسرائیل غایب شد. همچنین حضرت یونس (علیه السلام) نیز برای مدتی در شکم ماهی گرفتار آمد ولی در هر حال پس از دوران غیبت دوباره به سوی امت خویش بازگشته و عهده دار منصب نبوت و هدایتگری مردم بودند.

از این رو غیبت به تنهایی دلیل عزل امام یا نبی از منصب الهی خویش نمی تواند باشد.

 

نتیجه گیری:

از آنچه گذشت معلوم می شود که وجود امام عصر(عج) گرچه در غیبت به سر می برد و از دید عموم مردم پنهان است اما در میان شیعیان حضور دارد و تاریخ شیعه گواه موارد بی شماری است که عالمان و شیعیان راستین در ارتباط با امام عصر(عج) پاسخ مسائل علمی خود را از حضرت (عج) دریافت کرده اند و بیماران شفای خویش را از دم مسیحایی او باز یافته اند و بیچارگان در سایه ی عنایتش به نجات و خلاصی رسیده اند و این همه گویای نقش حیاتی امام در دوران غیبت است.

 

هنگام خواب چه سوره هایی را بخوانیم؟



تلاوت قرآن و یاد خدا در شب نیز برای آرامش تاثیر بسیار دارد. در روایت نیز توصیه به تلاوت قرآن و بویژه برخی از سور خاص شده است.

در حدیثی از حضرت محمد (صلى اللّه علیه و آله) نقل شده که ایشان قبل از خواب مسبحات را تلاوت می نمودند و مى فرمایند:" ان فیهن آیة افضل من الف آیة " (در آنها آیه اى است که از هزار آیه برتر است.)


خواب

زیاد شدن دغدغه های زندگی امروزه موجب شده خیلی از مردم به دنبال راه های مختلف رسیدن به آرامش باشند.

کلاس های مختلف تمرکز و آرامش با نام های جدید طرفداران زیادی پیدا کرده است. این متدها روش هایی برای آمادگی قبل از خواب به منظور فرار از افکار پریشان وبی خوابی هم دارند.

منشأ آرامش یاد خدا و تکیه به منبع لایزال الهی است.خدا در قرآن می گوید که تنها با یاد خدا دل ها  آرامش می یابد."...أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئنُّ الْقُلُوب"(28رعد)

تلاوت قرآن و یاد خدا در شب نیز برای آرامش تاثیر بسیار دارد. در روایت نیز توصیه به تلاوت قرآن و بویژه برخی از سور خاص شده است.

در حدیثی از حضرت محمد (صلى اللّه علیه و آله) نقل شده که ایشان قبل از خواب مسبحات را تلاوت می نمودند و مى فرمایند:" ان فیهن آیة افضل من الف آیة " (در آنها آیه اى است که از هزار آیه برتر است.)

البته پیامبر (صلى اللّه علیه و آله) این آیه را تعیین نفرموده ، ولى بعضى از مفسران احتمال داده اند که آیه آخر سوره حشر منظور است ، هر چند دلیل روشنى براى این معنا نیز در دست نیست .

امام باقر(علیه السلام) نیز در حدیثی فرمودند: "من قراء المسبحات کلها قبل ان ینام لم یمت حتى یدرک القائم(علیه السلام)  و ان مات کان فى جوار رسول الله (صلى اللّه علیه و آله)"(کسى که «مسبحات» را قبل از اینکه بخوابد بخواند از دنیا نمى رود تا حضرت مهدى(علیه السلام)  را درک کند، و اگر قبلا از دنیا برود در جهان دیگر در همسایگى رسول خدا خواهد بود.)

منظور از تسبیح هر آنچه در آسمان ها و زمین است تسبیح حقیقی است نه مجازی و زبان حال. همچنین در جای دیگر می فرماید:" تُسبِّحُ لَهُ السمَوَت السبْعُ وَ الاَرْض وَ مَن فِیهِنَّ وَ إِن مِّن شىْءٍ إِلایُسبِّحُ بحَمْدِهِ وَ لَکِن لاتَفْقَهُونَ تَسبِیحَهُمْ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُورا"آسمانهاى هفتگانه و زمین و کسانى که در آنها هستند، همه تسبیح او مى‏گویند؛ و هر موجودى، تسبیح و حمد او مى‏گوید؛ ولى شما تسبیح آنها را نمى‏فهمید؛ او بردبار و آمرزنده است

مسبحات سوره هائى است که با کلمه ای که از ریشه "سبح" است آغاز مى شود و آن ها هفت سوره است: سوره اسرا، حدید، حشر، صف، جمعه ، تغابن و اعلی.

البته برخی منظور از مسبحات را شش سوره آخر را می دانند و برخی مفسرین مانند نویسنده تفسیر نمونه معتقد است، مسبحات سوره هایى است که با سبح لله یا یسبح لله آغاز مى شود و آن پنج سوره است: سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن.

قرآن حکیم

اگر فرصت بر تلاوت همه مسبحات ندارید، در بین این سور بر تلاوت سوره حشر تاکید ویژه ای شده است. پیامبر (صلى اللّه علیه و آله) می فرمایند: "من قراء سورة الحشر لم یبق جنة و لا نار و لا عرش و لا کرسى و لا حجاب و لا السموات السبع و لا الارضون السبع و الهوام و الریاح و الطیر و الشجر و الدواب و الشمس و القمر و الملائکة الا صلوا علیه ، و استغفروا له و ان مات من یومه او لیلته مات شهیدا"(هر کس سوره حشر را بخواند تمام بهشت و دوزخ و عرش و کرسى و حجاب و آسمانها و زمین هاى هفتگانه و حشرات و بادها و پرندگان و درختان و جنبندگان و خورشید و ماه و فرشتگان همگى بر او رحمت مى فرستند، و براى او استغفارمى کنند، و اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد شهید مرده است.)

همچنین امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند: "من قراء اذا امسى الرحمن و الحشر وکل الله بداره ملکا شاهرا سیفه حى یصبح "(هر کس سوره الرحمن و حشر را به هنگام غروب بخواند خداوند فرشته اى را با شمشیر برهنه مأمور حفاظت خانه او مى کند.)

قاعدتا به هر میزان که توجه و تفکر در قرائت بیشتر باشد امید به این آثار نیز بیشتر خواهند بود.

سور مسبحات با "سبح لله" برخی با "یسبح لله" آغاز می شود و در واقع با تسبیح الهی آغاز می گردد.اما این تسبیح به چه معنا است؟

مسبحات سوره هائى است که با کلمه ای که از ریشه" سبح" است آغاز مى شود و آن ها هفت سوره است : سوره اسرا، حدید، حشر، صف، جمعه ، تغابن و اعلی

تسبیح که مصدر فعل «سبح» است ، به معناى منزه داشتن است ، منزه داشتن خدا از هر آنچه که مستلزم نقص و ناسازگارى با ساحت کمال الهی است.

در ابتدای سوره حدید آمده است: "سبَّحَ للَّهِ مَا فى السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الحَْکِیمُ"( آنچه در آسمانها و زمین است براى خدا تسبیح مى‏گویند؛ و او عزیز و حکیم است.)(1/حدید)

منظور از تسبیح هر آنچه در آسمان ها و زمین است تسبیح حقیقی است نه مجازی و زبان حال. همچنین در جای دیگر می فرماید: " تُسبِّحُ لَهُ السمَوَت السبْعُ وَ الاَرْض وَ مَن فِیهِنَّ وَ إِن مِّن شىْءٍ إِلایُسبِّحُ بحَمْدِهِ وَ لَکِن لاتَفْقَهُونَ تَسبِیحَهُمْ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُورا"(آسمانهاى هفتگانه و زمین و کسانى که در آنها هستند، همه تسبیح او مى‏گویند؛ و هر موجودى، تسبیح و حمد او مى‏گوید؛ ولى شما تسبیح آنها را نمى‏فهمید؛ او بردبار و آمرزنده است.)(44/اسراء)

که این آیه دلالت بر تسبیح حقیقی  دارد و اگر مجاز بود به این معنا بود که هر موجود ی در آسمان ها و زمین با هستى خود بر پاک و منزه بودن خالقش از هر نقصی دلالت دارد و دیگر نمی گفت:"شما آن تسبیح را نمی فهمید."

پس تمامی موجودات عاقل و غیر عاقل تسبیح الهی با زبان و تنریه به معنای حقیقی کلمه می کنند، هر چند که ما آن را نمی فهمیم.

با هر روشی نمی‌توان فیلم دینی تولید کرد


کوشکی با بیان این که دین بر سه محور اخلاق، باورها و شریعت استوار است که برای داشتن سینمای دینی اولین شرط ناقص نبودن این سه محور است، تصریح کرد: با هر روشی نمی‌توان فیلم دینی تولید کرد و این مرزبندی باید مشخص شود.
فیلم با اخلاق و مرزبندی مشخص، جشنواره رویش

به گزارش گروه اینترنتی رهروان ولایت به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، جشنواره فیلم کوتاه دینی( رویش) 9تا 13 آبان در سینما هویزه مشهد همراه با برگزاری نشست های تخصصی با موضوع نسبت دین و سینما با حضور حجت الاسلام خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، منصور ابراهیمی و محمد رجبی استاد دانشگاه و محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه به عنوان سخنران در این نشست ها حضور یافته و به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

یکی از دیگر از برنامه های جنبی فیلم کوتاه دینی(رویش) نشست نخبگان و اساتید حوزه با جواد شمقدری، معاون سینمایی کشور است که در این نشست نیز راهکارهای تعامل حوزه و سینما، پیگیری مطالبات رهبری از حوزه فرهنگ و ارشاداسلامی و انتقادات حوزه های علمیه از وضعیت موجود سینما و برنامه های سازمان سینمایی کشور بررسی شد.

اکران و نقد فیلم«بوسیدن روی ماه» ویژه حوزویان و خانواده‌های آنان از سوی دفتر طلاب حوزه هنری با هدف ترویج فیلم های ارزشی و حمایت از آثار فاخر دینی از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره است.

در این دوره از جشنواره 183 فیلم در بخش بین الملل از کشورهای استرالیا، کانادا، نروژ، هلند، ایتالیا، فنلاند، هند، لهستان ، بلژیک، امریکا، استونی، ترکیه، عراق و سوریه در بخش بین‌الملل جشنواره رویش حضور دارند و همچنین فیلم های بلند«بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان و «ملکه» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر در سینما هویزه مشهد اکران شد.

هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش این دوره در بخش های جوانه های رویش، بیداری اسلامی، مسابقه، فیلم مستند، داستانی و نگاه بر آثارتولیدی فیلم خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی برگزار شد.

منصور ابراهیمی، استاد دانشگاه در اولین نشست تخصصی بررسی نسبت دین و سینما با بیان این که در الگوسازی سینمای دینی نباید شتاب کرد، اظهار داشت: در واقع الگوبرداری از فیلم‌های ساخته شده یکی از آسیب‌های ساخت فیلم دینی است و دراین راستا بایستی به دنبال فکرهای بهتر و ایده های زیباتر بود.

وی درادامه به تبیین وضعیت سینمای کشوردر حوزه ساخت فیلم های دینی پرداخت و تصریح کرد: در واقع باید بتوان به یک تعریف کامل و جامع وعلمی از فیلم دینی دست یافت تا با ساختن فیلم های متعدد و کسب تجربه ضعف سینمای کشور دراین حوزه برطرف شود.

محمد رجبی در دومین نشست تخصصی جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با عنوان نسبت بین سینما و دین درابتدا به مقوله زیبایی شناسی روایی در قرآن پرداخت و اظهار داشت: زیبایی روایات قرآنی در بیان صحیح حقیقت نهفته است، به عبارت دیگر زیبایی در این است که انسان بتواند نسبتی با حقیقت دریافت کند.

رجبی با بیان این که حق بودن روایت کافی نیست، بلکه روایت مورد نظر باید حقیقتی را نیز بیان کند که هیچ‌گونه وابستگی و تعلقی به زمان و مکان نداشته باشد، تصریح کرد:  باید در ابتدا مبانی نظری سینمای دینی ارائه شده و سپس به جنبه عملی آن پرداخت، چراکه ممکن است انحراف ایجاد شود.

 حجت الاسلام مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیزدر  سومین نشست تخصصی «بررسی نسبت دین و سینما» با تأکید برنقش سینما در ترویج دین و تبلیغ باورها واعتقادات اظهار داشت: امروز ما در جبهه فیلمسازی دینی باید با تولیدات هنری ضربه های دشمن را خنثی کنیم.

تأثیر انکارناپذیر سینما در تعمیق بخشیدن به باورهای دینی

وی در ادامه با اشاره به تاثیر انکار ناپذیر سینما در تعمیق بخشیدن به باورهای دینی گفت: اگر فیلم سازان ما با نگاه اسلامی و دینی فیلم بسازند می توانند فرهنگ والای دینی را با همان غنا و مفهوم اصلی‌اش معرفی کنند.

وی با اشاره به قطع شبکه های برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی و هراس دشمن تصریح کرد: درواقع این موضع‌گیری دشمن نشان از مسؤولیت سنگین فیلم‌سازان در عرصه تبلیغ و ترویج  دین دارد.  

حجت الاسلام خاموشی با بیان این که امروز مفاهیم بلندی در حوزه‌های علمیه تولید شده است، خاطرنشان کرد: امروز باید در تبدیل این مفاهیم به فیلم‌نامه و سپس تولید اثر سینمایی تلاش صورت گیرد و تولیداتی مانند فیلم سینمایی«یه حبه قند» که نشانگر زندگی ایرانی و اسلامی است، افزایش یابد.

 کوشکی در بخش دیگر این نشست با ارائه دو دیدگاه متفاوت در رابطه با سینمای دینی به  تبیین هر کدام از این نظرات پرداخت و گفت: دین دارای  بر سه  محور اخلاق، باورها و شریعت  استوار است که برای داشتن سینمای دینی اولین شرط  ناقص‌نبودن این سه  محور است و باید اصول و احکام شرعی و همچنین اخلاقیات نیز در این حوزه هم در جلوی صحنه و هم در پشت صحنه رعایت شود.

وی با اشاره به رواج تولیداتی در قالب سینمای معناگرا آن ‌را سینمای معنوی و دینی به روایت مسیحی دانست و اظهار داشت: با هر روشی نمی‌توان فیلم دینی تولید کرد و این مرزبندی باید مشخص شود و فقط داشتن چند نشانه دینی در فیلم، به معنای دینی بودن آن نیست.

کارگاه آموزشی پویا نمایی بهرام عظیمی، کارگردان مطرح حوزه انیمیشین نیز همزمان با سومین روز از برگزاری هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در سالن هویزه مشهد برگزار شد.

گفتنی است، جشنواره فیلم کوتاه رویش 9تا 13 آبان در سینما هویزه مشهد برگزار شد.
 

عید غدیر خم بر عاشقان ولایت حضرت علی (ع ) مبارک باد


babol2011_7.gif



خرم تمام سپهر و زمین است                     شاد قلب اهل ایمان و یقین است

برتمام کائنات این مژده رسیده                    تاج گذاری شه دین مبین است


babol2011_24.gif



عید کمال دین، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین امام علی علیه السلام تهنیت باد.



babol2011_31.gif

 

موسم عید آمد و دل ها پر از شوق و شعف

از برای عاشقان عشق علی باشد هدف

بشتابید ای عزیزان گر محب حیدرید

بهر بیعت با امیرالمومنین سوی نجف





babol2011_1.gif


 

چه مکانی شایسته‏تر از «غدیر خم» تا خمار آلودگان عشق الهی را از خمّ محبت بنوشاند؟!

باز هم مثل همیشه، جبریل بود و پیشگاه ادب مصطفوی؛

این بار پیامی آورده بود که پیامبر صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله، سال‏ها انتظارش را می ‏کشید.


babol2011_9.gif

 

امام صادق علیه السلام:

عید غدیر، روزى است که رسول خدا، على علیه السلام را بعنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فضیلت او را در این روز آشکار کرد و جانشین خود را معرفى کرد.

(وسائل الشیعة، 7/328)

 


babol2011_30.gif

                          عید غدیر آمد و دل ها اسیر شد                         مست از ولای حیدر و عشق امیر شد                 

 ای دل بگیر ذکر علی را شبانه روز                از ذکر دلربای تو آقا که سیر شد؟

 


babol2011_6.gif


غدیر، یک اتفاق ساده نیست؛ یک گزینش رحمانی است.

غدیر، یک کلمه نیست، یک برکه نیست؛ یک دریاست؛ رمزی است بین خدا و انسان.

غدیر، گل همیشه بهار زندگی است. دریایی بی‏کرانه است؛ جاری بر جان‏های پاک و اندیشه‏های تابناک.

 

babol2011_18.gif



پیام نور به لب‌هاى پیک وحى خداست                     بخوان سرود ولایت!که عید اهل ولاست‏

غدیر، هدیه ی نور از خدا به پیغمبر                          غدیر نقش ولاى على به سینه ماست

 

babol2011-10.gif


امام رضا علیه السلام :

روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.

(مصباح المتهجد/ 737)

 

این حقیقت از کسی مستور نیست                          جانشین نور، غیر از نور نیست

 

babol2011_22.gif



**من کنت مولاه فهذا علیٌ مولاه**


babol2011_28.gif


در غدیر بود که تیرگی‏ها فراری شدند و نورانیت محض، خودنمایی کرد.

در غدیر بود که قیافه ایمان، تماشایی شد و شاخه‏های عشق، بر تن ایمان رویید.

در غدیر بود که نیلوفر عشق، بر گرد محور زمین پیچید.

 

BABOLGIF-MOTEBARK 7.GIF


هست حصن خدا ولای علی

حق بر این پایه متکی باشد

جمــــله ی لاالـــــــه الا الله

با ولای علــی یکی باشـــد


 babol2011_19.gif

 

امام صادق علیه السلام:

به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعى «روز غدیر» را مى‏شناختند، فرشتگان روزى ده ‏بار با آنان مصافحه مى‏کردند و بخششهاى خدابه‏کسى‏که‏آن روز را شناخته، قابل‏شمارش نیست.

(مصباح المتهجد:/ 738)

 

babol2011_5.gif

 

تمام لذت عمرم در این است                      که مولایم امیرالمومنین است

 

هر کس که شود داخل حصن حیدر


ایمن بود از عذاب روز محشر


جز مهر علی و آل چیزی نبود


سرمایه ی طوبا و بهشت و کوثر

 

babol2011_32.gif


غدیر، نام اقیانوس بی‏ کرانی است که افق در افق، با آسمان نسبت دارد ؛


و موج در موج، هم ‏آغوش عرش است.


آری، عرش، از آخرین موج‏های غدیر آغاز می‏شود.


babol2011_12.gif

 

قدرت حق ، سیرت حق ، مرد اعجاز آفرین


طلعت حق ، رحمت حق ، حجت جان آفرین


او وصی احمد است و نور پاک کردگار


زینت حق ، صولت حق ، حیدر کرار دین




babol2011_21.gif 



امیر مۆمنان علی علیه السلام:

چگونه خواهد بود حال کسى که عهده ‏دار هزینه زندگى تعدادى از مردان و زنان مۆمن (در روز غدیر) باشد، در صورتى که من پیش خدا ضامنم که از کفر و تنگدستى در امان باشد.

(وسائل الشیعة، 7/ 327)


babol2011_33.gif

 

ای شیعه امیر را فراموش مکن


خورشید غدیر را فراموش مکن


مانند یتیمان سوی مولا بشتاب


مسکین و اسیر را فراموش مکن



babol2011_8.gif

ماجرای نوجوانی که از نماز جماعت مدرسه فراری بود



پسر گفت: من با نماز جماعت مدرسه‌مون حال نمی‌کنم، خب می‌دونی آقا جون! نمی‌دونم چرا معلمامون نمیان نماز؟! مدیرمون چند خط در میون میاد! مگه نماز جماعت مدرسه نیست!؟


نماز

نماز جویبار پاکی، راه رسیدن به کمال، ستون نور، پیچک راه عاشق، نور الانوار، سیم وصل میان انسان و خدا، تسلی‌بخش دل‌های خسته، توانایی پرواز در آسمان معنویات، سر چشمه نیکی‌ها و جاری شدن زیبایی‌ها در جویبار عشق است، بر آن شدیم که زیبایی‌های نماز را در قالب داستان به تصویر بکشیم .

*نگاه پدر

...سراسیمه درو باز کرد و لباس بیرونشو در آورد و یه نگاهی به آینه انداخت و یه سلام بلند به خودش کرد و رفت سمت دستشویی و یه وضوی سریع گرفت.

حسین مگه تو مدرسه‌تون نماز جماعت ندارین؟!

آقای سماورچی اگه همه چی یادش می‌رفت، از نماز بچه‌هاش غافل نمی‌شد، فقط دنبال بهونه بود که یه جوری بچه‌ها رو محک بزنه و ببینه حال و فضای ذهنی شون چیه؟

- چرا آقا جون! اتفاقاً تو مدرسه نماز جماعتی داریم که نگو و نپرس ولی نمی‌دونم، چرا من با نماز جماعت مدرسه‌مون حال نمی‌کنم!

- حال نمی‌کنم یعنی چه پسر؟

- خب می‌دونی آقا جون! نمی‌دونم چرا معلمامون نمیان نماز؟! مدیرمون چند خط در میون می‌یاد!

مگه نماز جماعت مدرسه نیست! تازه امام جماعتمون هم یه جوری حمد و سوره رو می‌خونه که همش فکر و ذهنم مشغول طرز خوندن ایشونه!

- یعنی غلط می‌خونه!

امام علی(علیه السلام) رکوع رو نشونه استواری در دین می‌دونن. ایشون می‌فرمایند: «معنای کشیدن گردن در رکوع این است که در ایمان به خدا استوارم اگرچه گردنم زده شود و معنای سر برداشتن از رکوع و گفتن (سمع الله) این است که حمد و ثنای ما را می‌شنود آن خدایی که ما را از نیستی و عدم به وجود آورده است»

- نه فکر نکنم اما یه جوریه آقا جون! شما نماز امام رو از تلویزیون دیدین، من می‌خوام کسی که امام جماعت می‌شه همون جوری صحیح و بی‌پیرایه و سریع نماز رو بخونه، حالا می‌شه اینقده سئوال پیچم نکنید؟! من برم نمازمو بخونم، می‌ترسم نهار بخورم و بخوابم، دیگه نمازم یادم بره!

- آقای سماورچی چیزای جدیدی دستگیرش شده بود. شدیداً تو فکره و چهرش نشون می‌ده که بدجوری دلش غصه داره.

خدایا! آخه چرا یه جوونی که این جوری عاشق نمازه باید فراری از برنامه‌های دینی مدرسه باشه! همین جوری که با خودش واگویه داره زیر چشمی، یه نگاهیم به نماز حسین داره.

- وای! این پسر چرا اینجوری رکوع و سجودش را انجام داد، آره حالا فهمیدم! اون بنده خدا تو مدرسه یه خورده نمازش رو طولانی می‌کنه، این آقا هم حوصله نداره و در میره و میاد خونه نمازشو می‌خونه، نه! پیش داوری خوب نیست، خب شاید واقعاً نمی‌دونه که اینجوری پاشو گذاشته روی گاز و می‌تازونه!

- بابا الان که وقت فکر کردن نیست، وقت قدردانی از زحمات مامانه که شام دیشبو بیاریم و بزنیم تو رگ.

خب اینم نهار جناب آقای سماورچی، دست مامانم درد نکنه.

پدر و پسر که قراره تا اومدن خانم خونه از زیارت خونه خدا بیشتر با هم خلوت داشته باشند، وقت زیادی برای حرف زدن هم دارند.

- آقا جون هنوز که تو فکری غذاتونو بخورین از دهن میفته!

- داشتم به نمازی که خوندی فکر می‌کردم!

- مگه نمازم چِش بود؟

- چیزیش نبود، فقط اگه یه خورده با حوصله نماز بخونی بهتره. مگه کسی دنبالت کرده بود، خب حالا که به جماعت نخوندی، اگه خیلی گرسنت بود، نهارتو می‌خوردی، بعد نمازتو  می‌خوندی.

نماز

- بابا شما می دونی که سال پیش تو نماز مدرسه شرکت می‌کردم،تازه نمازمم درسته شما بگین کجاش اشکال داشت؟!

- حسین آقا! پسر من همه چیز به خوندن نیست، مهم اینه که دونسته‌ها رو عمل کنیم، شما با این قرائت زیبا و دلنشینی که داری چرا تند تند می‌خونی! با من که باباتم اینجوری تند حرف نمی‌زنی.

سر کلمات که صدات قطع می‌شه و وقف می‌کنی نفس هم تازه کن، بعد برو سر کلمه دیگر تو که اینا رو بهتر از من می دونی!

جان من! ذکر رکوع و سجود را در حال آرامش بدن باید گفت، فکر کنم یه بار دیگه درباره رکوع و سجده با هم حرف زدیم یادته که؟!

رکوع نشونه تواضع و فروتنی بنده در برابر خداست، نشونه تعظیم و بزرگداشت بنده خاکیه که با همه وجودش می‌گه «سبحان ربی العظیم وبحمده» با این جمله زیبا خداوند را از هر چه نقص و عیب و هر چه که شایسته مقام ربوبی او نیست، پاک و منزه می‌داریم.

رکوع نشونه سرسپاری فرمانبرداری شکستن، دوری از خود بزرگ بینی و تکبر یه عاشق و یه بنده در مقابل محبوب بی‌همتاست.

با انجام رکوع نمازگزار با زبان سر و دل فریاد می‌زنه خدای من! من هر کس که هستم، در هر مقامی که هستم ،با هر عنوانی که دارم فقط در برابر تو سر فرود می‌آرم و این جوری علف هرزه‌های بزرگ پنداری و خودخواهی رو از بوستان خوش بو و رنگ وجودش هرس می‌کنه، با رکوع خودش رو از دام‌های فریبنده غرور و خیالات و اوهام رها می‌کنه.

- بابا اینا رو نگفته بودین، من یادمه که می‌گفتین رکوع در نماز یه نوع امتحان بنده است که به وسیله رکوع خدا انسان رو در عمل به دستورات و خواسته‌های خودش آزمایش می‌کنه، چون رکوع به خصوص برای اونایی که عنوانی، مالی، مقامی تو دنیا دارن خیلی آسون نیست، گرچه فکر می‌کنم اون بیچاره‌ها رکوع و تعظیمشون در برابر همون چیزای زود گذریه که بهش دل بستن!

- آره! اگه بخوام بیشتر از این از رکوع نماز حرف بزنیم، می‌ترسم حسین آقا دیگه هیچ وقت حاضر نشه کنار پدرش بنشینه و اختلاط کنه.

- اِ اینجوریاس! حاج آقای سماورچی شما که بار اولتون نیست، بهتر نبود به جای حجره‌داری می‌رفتین آخوند می‌شدین؟!

- پسر جان این چه حرفیه! یاد گرفتن دستورات دینی و عمل کردن به اونا برای همه مسلموناس!

- بله ! حق با شماست، بابا از دبیر دینی‌مون شنیدم که می‌گفت: رکوع و خم شدن در نماز مخصوص دین اسلام و این یه وجه تمایز مسلمونا از دیگرانه.

اشکال اصلی ما آدما اینه که انجام امور دینی‌مون رو قاطی تعارفات و تشریفات و ترس و رودربایسی و این جور چیزا می‌کنیم، نماز می‌خواد ناخالصی‌هامون را ذوب بکنه و بگه همه چیِ زندگیم برای خداست

می‌گفت که دانشمندا میگن در رکوع یه نوع فعالیت و تحرک بدنی هم وجود داره که فرد نمازگزارو از خمودگی و سستی هم دور میکنه.- به به حسین آقا! پسر! با این همه چیزایی که می‌دونی چرا تو نمازت بهشون توجه نمی‌کنی؟

- بابا! شمام که دم به دقیقه می‌زنی تو برجک ما! چشم آقای سماورچی به خاطر شمام که شده دیگه تکرار نمی شه!

- نه دیگه، نشد. یعنی چی به خاطر من! اشکال اصلی ما آدما اینه که انجام امور دینی‌مون رو قاطی تعارفات و تشریفات و ترس و رودربایسی و این جور چیزا می‌کنیم، نماز می‌خواد ناخالصی‌هامون را ذوب بکنه و بگه همه چیِ زندگیم برای خداست.

تو یه کتاب حدیثی می‌خوندم که امام علی(علیه السلام) رکوع رو نشونه استواری در دین می‌دونن.

ایشون می‌فرمایند: «معنای کشیدن گردن در رکوع این است که در ایمان به خدا استوارم اگرچه گردنم زده شود و معنای سر برداشتن از رکوع و گفتن (سمع الله) این است که حمد و ثنای ما را می‌شنود آن خدایی که ما را از نیستی و عدم به وجود آورده است».

آره حسین من! خلاصه، نماز استواری و پایداری و اخلاص در باورمون به اون خدایی که آفریدگار هستیه، خب حالا دیگه نوبت منه که غذام بخورم، تو سفره چیدی و منم سفره بر می‌چینم.

- آقا جون خدا حسابی خوابو از سرمون پروندی، حالا حالاها کار داریم تا یه مسلمون درس درمون بشیم.

و چنین شد که حسین پس از گرفتن لیسانس روانشناسی به عشق تعمق در دین پایش به حوزه علمیه باز شد تا به قول خودش از سرچشمه سیراب شود.



منبع: ستاد اقامه نماز ؛ مقاله  سید محمد عبدالهی


خواب پریشان دیدیم، چه کنیم ؟




امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی، خواب قیلوله، نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشاء مایه محرومیت از روزی است.


خواب

خواب و بیداری از نیازهای اساسی انسان‌ است که باید به درستی تنظیم شوند، خواب مایه قوت و پایداری جسم و جان است و اختلال در آن روند زندگی عادی انسان را برای انجام وظایف خود با مشکل روبه‌رو می‌کند. در روایات اهل بیت علیهم‌السلام دستورهای ویژه‌ای درباره رعایت برخی حالت‌ها در انجام داد کارها، آداب خوابیدن، وقت خوابیدن و پرهیز از افراط و تفریط در خواب وارد شده است .

 

فلسفه خوابیدن

خواب مۆمن نه از بهر راحتِ نفس بود تا مایه غفلت و معصیت گشتی، لکن خواب، آسودن را بوَد تا نفس دیگر باره قوت خدمت یافتی تا خواب او عبادت گشتی؛ که هر کس که خورَد و خسبد (1) از بهر نعمت و شهوت، خواب و خوردِ او معصیت گردد؛ و هر که خورَد و خسبد از بهر قوت طاعت، آن خواب و خورد او طاعت گردد. نبینی که شریعت اسلام سحَری خوردن را ستوده است و ثواب عظیم بر آن وعده کرده است. از بهر آن که قوت طاعت را خورد نه شهوت نفس را. تا بزرگان چنین گفته اند که متقدمان ما خوردندی تا بزیستندی و ما می زییم تا بخوریم، طاعت خود به کار نیست.

چون خویشتن را چنین ریاضت کرد، گفتند با خویشتن مدارا کن. گفت: والله که خدای - تعالی - با من رفق نکرده است، من با خویشتن چگونه کنم؟! و این خبر حجت آورد که، نشنیدی که سید پیغمبران (صلی الله علیه وآله) گفت: سخت ترین بلا پیغامبران را باشد پس صدیقان را؛ پس هر که به ایشان ماننده تر بلای او سخت تر.(2)

رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود: «دیدگان من می خوابند و قلبم نمی خوابد».(3)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: ای علی! خوابیدن چهار گونه است: خواب پیامبران بر پشت، خواب مۆمنان بر پهلوی راست، خواب کافران و منافقان بر پهلوی چپ و خواب شیطان‌ها بر رویشان است

زمان خواب و بیداری

نکته: بدان، که خداوند شب را برای خواب و آسایش بندگان آفریده است و روز را برای کار و به دست آوردن وسایل زندگی.

خواب روز را با دشواری از خود دور کن و اگر نمی توانی باید اندکی بخوابی؛ زیرا روز خود را به شب بدل کردن عاقلانه نیست. امّا رسم بزرگان و توانگران این است که تابستان به هنگام ظهر به خواب نیمروزی فرو می روند و یا با دوستان و ندیمان خود به سر می برند تا گرما کم شود آن وقت از منزل بیرون می روند، امّا در کل باید سعی کنی که بیشتر عمر خود را در بیداری و کمتر در خواب بگذرانی که بسیار خوابیدن ما - پس از مرگ - در پیش است.(4)

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله (خواب کوتاه نیمروز) نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشا مایه محرومیت از روزی است.

امیرمۆمنان(علیه السلام) می‌فرماید: خواب میان مغرب و عشاء و پیش از طلوع خورشید مایه فقر است.

 

زود بیدار شدن

توصیه: باید به سحرخیزی عادت کنی؛ چنان که پیش از طلوع آفتاب بیدار شوی و برخیزی و نماز صبح به جای آوری. هر کس که بعد از طلوع افتاب بیدار شود، تنگ روزی می شود؛ زیرا وقت نماز او گذشته است و شومی و بد روزی، او را فرا می گیرد. پس، صبح را زود بیدار شو و نماز بگزار و آن گاه به کار خود مشغول شو و اگر کاری نداشتی می توانی برای تفرّج بیرون بروی.(5)

سحرخیزی

نکته گفته اند که چند گروه باید در خواب نباشند و اگر ایشان را خواب گیرد یا غافلان باشند یا دروغ گویان.

یکی آن که می خواهد به جنگ دشمن برود و دشمن مقابل او آمده باشد؛ دوم آن که وام دارد و تهیدست و بی چیز باشد؛

سوم عاشقی که از معشوق جدا مانده باشد؛

چهارم کسی که راز خویشتن با فردی ناسزا و ناشایست گفته باشد؛

پنجم بیماری که او را علاج نباشد؛

ششم کسی که مال بسیار دارد و از ضایع شدن آن می ترسد.(6)

 

آداب قبل از خواب

توصیه: اوّل ، خواب خود را چون آخرِ عهد (عمر) خود داند. از معاصی توبه کند و طهارت کند و بر دست راست، و رو به قبله بخسبد؛ و نعمت اسلام را شکر کند که اگر بیدار گردد بر سَرِ گناه نشود. پس هر که به بیداری، کارِ خود سامان داده باشد، وی را از خواب و مرگ باکی نباشد .(7) جز آن گاه که خواب بر شما غلبه کرد مخسبید و چون بیدار شدید نیز مخسبید، که خواب دوم بر مۆمن حرام بود و بیهودگی.(8)

نکته به وقت صبح خوش خفتن ناپسند است.(9)

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: چهار چیز است که مقدار کم آنها هم بسیار است: آتش، خواب، بیماری و دشمنی. مقدار کم هر یک از این چهار چیز را ناچیز نشمارید بلکه مقدار کم آنها نیز بسیار است و می‌تواند منشأ پیامد زیاد باشد

آداب خوابیدن

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: ای علی! خوابیدن چهار گونه است: خواب پیامبران بر پشت، خواب مۆمنان بر پهلوی راست، خواب کافران و منافقان بر پهلوی چپ و خواب شیطان‌ها بر رویشان است.

حضرت علی(علیه السلام) می‌فرماید: خوابیدن چهار قسمت است: پیامبران بر پشت دراز کشیده می‌خوابند، در حالی که چشم‌هایشان برای دریافت وحی پروردگار نمی‌خوابد. مۆمن رو به قبله بر پهلوی راست می‌خوابد. پادشاهان و فرزندانشان برای گوارایی غذا بر پهلوی چپ می‌خوابند و ابلیس و برادرانش و دیوانگان و آسیب‌دیدگان عقلی بر روی شکم می‌خوابند.

از امام رضا(علیه السلام) روایت شده است که می‌فرمود: قدرت و سلطنت خواب، در مغز است و آن مایه پایداری و نیرومندی جسم است، پس هرگاه خواستی بخوابی ابتدا بر سمت راست سپس بر سمت چپ بخواب و همچنین هنگام برخاستن از سمت راست برخیز.

 

مکان خواب

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: بر بام و جایی که محفوظ نیست نخوابید.

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: بر روی چهارپایت مخواب، چون زخم پشتش را سریع می‌گرداند و این کار حکیمان نیست، مگر اینکه در کجاوه باشی و امکان استراحت داشته باشی.

امام کاظم(علیه السلام) می‌فرماید: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) کسی را که تنها در خانه بخوابد نهی می‌کرد.

پر 
خوری
میانه‌روی در خواب

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: خدا سه چیز را دوست دارد: کم‌گویی، کم‌خوابی و کم‌‌خوری و نیز می‌فرماید: یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم هراس دارم، پرخوابی است.

امیر مومنان(علیه السلام) می‌فرماید: اهل دنیا کسی است که خوابش بسیار باشد؛ همچنین می‌فرماید: پرخوری و پرخوابی جان را فاسد می‌کنند و زیانبار است.

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: چهار چیز است که مقدار کم آنها هم بسیار است: آتش، خواب، بیماری و دشمنی. مقدار کم هر یک از این چهار چیز را ناچیز نشمارید بلکه مقدار کم آنها نیز بسیار است و می‌تواند منشأ پیامد زیاد باشد.

 

خواب پسندیده

کسی که می خوابد و واجبی یا مستحبی یا امری از او به سبب آن خواب فوت می شود، خواب او خواب غافلان و روش زیانکاران، و صاحب آن زیان دیده است.

هر کس که بخوابد بعد از انجام واجبات و مستحباتی که بر او واجب است، پس این خواب پسندیده است.(10)

توصیه قرار بده هر خوابت را آخرین مرحله از زندگی دنیوی ات، و خدا را به قلب و زبان یاد کن، و از اینکه خدا بر باطنت آگاه است بترس، و از خدا یاری بخواه تا بعد از بیداری به نماز بایستی.

به راستی شیطان به تو می گوید: بخواب که شب طولانی است و می خواهد که وقت مناجات و حاجت خواهی تو به خدا را از دستت خارج کند. (11)

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله (خواب کوتاه نیمروز) نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشا مایه محرومیت از روزی است

خواب پریشان

امام صادق(علیه السلام) فرمود: هر گاه کسی خوابی پریشان و ناخوشایند دید (و از خواب بیدار شد) پهلو به پهلو شود و آیه 10 سوره مبارکه «مجادله» را بخواند: «إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» سپس بگوید: «عذت بما عاذت به ملائکة الله المقربون و انبیاۆه المرسلون و عباده الصالحون من شر ما رأیت و من شر الشیطان الرجیم»؛ به آنچه فرشتگان مقرب الهی و پیامبر مرسل و بندگان شایسته خدا پناه برده‌اند، پناه می‌برم از شر خوابی که دیده‌ام و از شر شیطان رجیم.

می گویند منقول است که: کسی که در خواب چیزی ببیند که غمگین و ناراحت شود اول این دعا را بخواند :

« بِسمِ الله الرَّحمٰن الرَّحیمِ اَعوذُ بماٰ عَاذَتْ بِهِ مَلائِکَةُ اللهِ الْمُقَرَّبونَ و اَنْبِیاءُ اللهِ الْمُرْسَلونَ و عِبادُ اللهِ الصَّالِحوُنَ مِنْ شَرِّمَا رَاَیْتُ مِنْ رُۆْیایَ »

(بنام خدایی که که مهربان عام و مهربان خاص است! پناه می برم به آنچه که فرشته های مقرب خداوند و پیامبران، فرستاده الهی و بندگان صالح خدا به آن پناه بردند از شرّ خوابی که دیدم.)

بعد سوره های « حمد »،« کافرون »، « توحید »، « فلق » و « ناس » را بخواند و بعد 3 مرتبه آب دهانش را به طرف را به طرف چپ بیندازد که انشاءالله ضرری متوجه او نخواهد شد.

 

دوری از هوای نفس

پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات یعنی سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید .(علامه طباطبایی)

 


پی نوشت ها :

1ـ خسبد: بخوابد

2ـ شرح التعرّف، ج4، صص1748و1749

3ـ چراغ راه دینداری (بازنویسی مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة)، ص103

4ـ پندر پدر (بازنویسی قابوس نامه )، صص76و77

5- همان،ص78

6- روش دلاوری و جنگاوری (بازنویسی آداب الحرب و الشجاعة)، صص27و28

7- کشف المحجوب. ص520.

8- همان، ص521

9- مجموعه آثار فارسی احمد غزالی (رساله عینیه)، ص205

10- همان، صص103و104

11- همان، صص104و105

                                                                                                                       


با استفاده از منابع :

مجله گنجینه ش 81

مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی آملی