فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

فانوس تاریکی

فقط واسه تاریکی هایی که تو زندگیمون وجود داره

چرا هنگام نماز خواندن آن حال خوش را نداریم و لذت نمی بریم ؟


http://www.jonbeshnet.ir/sites/default/files/media/image/600653.jpg

راجع به نماز چند نکته عرض می کنم . تعبیر من به نماز نسبت به سایر عبادات این است که نماز گذرنامه است . وقتی ما ازاین دنیا می رویم و وارد محشر می شویم درست مثل کسی که میخواهد از کشور خارج بشود . اگر ارز داشته باشد ، وسایل هم داشته باشد ، بلیط هم داشته باشد ، باز می گویند : گذرنامه ات کجاست ؟ و این را می خواهند . نماز اساس است . اگر این گذرنامه بود ، وسایل دیگر هم به درد می خورد ولی اگر گذرنامه نبود ، بقیه کارها هم مقید نخواهد بود .

آیه 238 بقره داریم : از نمازتان محافظت کنید مخصوصا نمازی که برایتان سخت است مخصوصا نماز عصر که خیلی گرم است . جای دیگر داریم : مسلمان کسی است که از نمازش محافظت می کند . تمام سفارش انبیاء و آخرین سفارش انبیاء نماز بوده است و روایت هم داریم . پیامبر فرمودند : چطور گرسنه شَدید ، غذا برایش لذیذ است ؟ تشنه شَدید ، آب برایش لذیذ است ؟ همین طور نماز پیش من محبوب است . با یک فرق ، گرسنه وقتی میخورد سیر میشود ولی من هیچ وقت از نماز سیر نمی شوم .

وقتی ابراهیم فرزند و همسرش را به بیابان آورد گفت : خدایا این ها را به این سرزمین آورده ام که نماز برپا بشود . این نشان دهنده اهمیت نماز است . در روایت داریم : نماز یک قلعه ای است که ما را از آسیب پذیری شیطان حفظ می کند .

برای انس با هر چیزی ، مقدماتی لازم است . در دعای جوشن می گوییم : ای خدایی که انیس آنهایی هستی که بخواهند . اگر انسان نخواهد با هیچ چیزی اُنس پیدا نمی کند . انس خواستن است و اولین قدم است .

اینکه بگویی من که حال نماز را حس نمی کنم و برای خودت صغری و کبری بچینی ، خیر . شما اگر بعضی از غذاها را نخوری ، هیچ وقت هم لذت آنها را حس نمی کنی . نکته بعدی این است که در دعا میگوییم : ای کسی که انس داری با کسانیکه یادت کنند . اگر با او ارتباط پیدا کردی و نماز خواندی ، لذت پیدا میشود . نکته بعدی اینکه در دعا می گوییم : ای خدایی که انس داری نسبت به کسانیکه به تو آگاهی دارند .

اگر بچه ای گریه کندو شما سند خانه به اوبدهید باز هم گریه می کند . چون آنرا نمی شناسد و درک نمیکند . انسان باید نماز و آثار نماز را درک کند .

پیامبر فرمود : نماز مثل نهری است که شما خودتان را روزی پنج بار در آن شستشو می دهید . مثل کسی که تابحال حمام نرفته و می گوید : حمام به چه دردی

میخورد ؟ حالا شما یکبار برو . تمیز می شوی و احساس سبکی می کنی

. انسان باید به آثار نماز توجه کند . نماز فحشا و منکر را از بین می برد . روایت داریم : حرص تو را از بین می برد . انسان حریص است الا نماز گزار . برای ایجاد لذت در نماز ، ارتباط ، شناخت و مفهوم نماز لازم است .

الان کتابهای خوبی درباره نماز نوشته شده و به بازار آمده است . نکته ای درباره نماز ، آثار نماز مهم است . اگر من بدانم وقتی در مقابل خدا می ایستم و سوره حمد را می خوانم و چهارمرتبه رحمت خدا را می خوانم و اگر بدانم من چقدر به رحمت خدا نیاز دارم . اگر رحمت نباشد من هیچ هستم . درک معنای سوره حمد ، انسان را به لذت به نماز میکشد . وقتی میگویم : غیر المغضوب علیهم ، بدانم چه کسانی مورد غضب خدا هستند . راه کار عملی ، همین توجه به معنی نماز است . توجه به کلمات نماز و اسراری که در آن نهفته است ، این حالت لذت را ایجاد می کند .

منبع: سایت شبکه سه برنامه سمت خدا پاسخگوئی دکتر رفیعی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد